19:44

Modul P&P Untuk Pelajar (Cerpen Israk)


    Lengkapkan ruangan yang disediakan di bawah ini:

     1.  Wah

KETERANGAN WATAK
PERWATAKAN PADA WATAK
     


















         2. Israk


KETERANGAN WATAK
PERWATAKAN PADA WATAK
.














.




          3. Mikraj

KETERANGAN WATAK
PERWATAKAN PADA WATAK




















Lengkapkan persoalan-persoalan yang terdapat dalam cerpen di bawah dengan tepat.


  
 Persoalan 1                                                                                     Persoalan 2

                                                                                   







Tema:
Perasaan tidak selesa warga kota terhadap
suasana dan kehidupan di kampung
               




     Persoalan 3                                                                                     Persoalan 4






 

Lengkapkan persoalan-persoalan berikut dengan contoh-contoh yang sesuai.

Persoalan Cerpen  Israk


1. Merapatkan hubungan yang telah terputus


2. Sikap adik beradik yang tidak sehaluan


3. Pengalaman dapat mengubah sikap seseorang

4. Ketabahan dalam menghadapi cabaran hidup

Contoh:
Contoh:
Contoh:
Contoh:




































 

Latar dalam cerpen Israk

Huraikan latar dalam cerpen Israk

  1. Latar tempat
    • ________________________________________________

    • ________________________________________________

    • ________________________________________________

    • ________________________________________________



    2.   Latar masa
·         ________________________________________________

·         ________________________________________________

·         ________________________________________________




  3.   Latar  masyarakat

·         _________________________________________________

·         _________________________________________________

·         _________________________________________________





   Masukkan pengajaran cerpen dalam ruangan yang disediakan.

Bil
Nilai
Pengajaran
1.
Kasih sayang- Wah sangat menyayangi anak dan cucu-cucunya



2.
Tabah- Wah tabah menghadapi ujian Tuhan ketika dia mengandungkan Adam sehinggalah suaminya meninggal dunia.

3.
Pengorbanan-Wah sanggup berkorban untuk menyelamatkan Israk yang terjatuh ke dalam sungai.


4.
Kesabaran- Wah sentiasa sabar menghadapi kerenah Israk




5.
Kesyukuran- Adam bersyukur dengan segala limpah rezeki yang dikurniakan Tuhan.



6.
Menghormati orang tua-Mikraj amat menghormati Wah







Latihan Pengukuhan.

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

                        “Cekodok aje? Airnya pula macam air Sungai Kelang!” rungut Israk bagaikan tuan 
            Besar. 
”Abang ni macam perempuan. Cerewet tidak semena-mena.Makan sajalah! Atau abang mati kebuluran.”  Asap kemarahan dilepaskan sedikit demi sedikit.
“Buang masa saja tinggal di sini!” Bara kata-kata Israk itu memanaskan lagi telinga Mikraj.
Bersarang perasaan geramnya di dalam hati apabila Israk beredar. Lagak Israk menewaskan lagak orang yang berlagak. Dia masih belum sedar daripada mimpinya. Agaknya kalau ditimpa musibah bari dia akan sedar. Sudah terhantuk baru tengadah.
 Israk menekan punat televisyen. Malangnya tiada apa-apa pada skrin. Kaca TV hitam sahaja. Israk mencebik.
“TV pun rosak!” Sengaja ditinggikan suaranya sepwerti “injak naik” yang meninggikan jumlah voltan arus yang mengalir,
Dengan sopan kerusi ditolak di bawah meja. Mikraj menapak ke ruang tamu seluas 4mx 6m itu. Mata bundarnya memandang Israk yang mundar-mandir di situ. Bagaikan cacing kepanasan. Sesungguhnya dia tidak serasi dengan situasi di situ,di rumah Wah,Kampung Sayong.
“Bukankah Wah lebih tua daripada kita. Lagipun dia nenek kita. Tentu orang cerdik seperti abang tahu tanggungjawabnya!”

         
                                          (Dipetik daripada cerpen Israk,halaman 133-134,oleh Abdullah  
                                              Hussain dalam Antologi Harga Remaja,Dewan Bahasa dan
                                              Pustaka)

(i)         Apakah maksud memanaskan lagi telinga?
                                                                                                                                [ 2 markah ]

(ii)        Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk mengubah sikap Israk yang tidak suka tinggal di kampung?                                                                                                                                                                         [ 3 markah ]                                                                   

(iii)       Berikan dua perwatakan Israk berdasarkan petikan cerpen di atas dan dua perwatakan lain yang terdapat dalam cerpen ini.                                                                                                                                                                             [ 4 markah ]


Jawapan Latihan Pengukuhan:

(i)         Maksud memanaskan lagi telinga ialah menyakitkan pendengaran.


(ii)        Usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk mengubah sikap Israk yang tidak suka tinggal di kampung ialah :

·         Memberi nasihat kepadanya tentang kebaikan tinggal di kampung.
·         Membawa Israk melawat  ke seluruh kawasan kampung yang mempunyai pelbagai keistimewaan.
·         Mengajak Israk menonton cerita-cerita berkaitan kampung.
·         Mencari orang tengah yang boleh menyedarkan Israk akan kelebihan tinggal di kampung.

(iii)       Dua perwatakan Israk berdasarkan petikan cerpen di atas
·     Ego – tidak mahu makan cekodok dan minum air yang diasediakan oleh
              Wah.
·     Biadap- dia selalu bertelagah dengan adiknya dan kata-katanya menyakit-
              kan hati Mikraj.

 Dua perwatakan lain yang terdapat dalam cerpen ini
·     Tidak menghormati orang tua- Israk  tidak menghormati neneknya,Wah.
·     Tidak pandai menyesuaikan diri  persekitaran- tidak mahu makan jering
                dan tempoyak.

0 comments:

Post a Comment