23:00

Contoh Karangan Cemerlang SPM

TAJUK : LANGKAH-LANGKAH MENGURANGKAN  KEMALANGAN JALAN
                RAYA     

AHLI KUMPULAN :
-          ILYA FATANAH SUHAIRI
-          FATIN INANI MOHD NOH
-          MARLISA HAZIQAH MOHD NIZAM
-          NURAJLAA SHAHRUM

Sudah terang lagi bersuluh,semakin hari kita semakin menghampiri ambang 2020.Keadaan ini telah membawa kita mendepani realiti dunia baru yang pantas berubah dan berkembang.Namun,sejak dua dan tiga dekad kebelakangan ini sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru. Isu kemalangan jalan raya kini dilihat tiada kesudahannya.Malah menurut satu kajian yang dijalankan oleh sebuah badan swasta  menunjukkan bahawa kadar peratusan kemalangan jalan raya meningkat sebanyak lima peratus  dari tahun ke tahun.Bukti yang boleh dilampirkan sebagai sokongan kepada fakta ini ialah,hampir setiap akhbar memaparkan mengenai kes-kes kemalangan jalan raya sebagai tajuk besar di halaman hadapan dada-dada akhbar.Lantaran itu,cuba kita renung sejenak,sudah berapa banyak nyawakah yang terkorban akibat kelalaian diri mahupun pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam kemalangan jalan raya di negara kita,dalam tempoh beberapa dekad kebelakangan ini? Bilangannya pasti tidak terkira. Namun begitu,setiap penyakit pasti ada penawarnya.Begitu juga dengan kes-kes sebegini.Pelbagai langkah yang pragmatik lagi sistematik dapat dijalankan oleh semua pihak bagi menangani masalah kemalangan jalan raya yang sudah begitu lama berlaku di negara kita.

Memang tidak dapat dinafikan dan disangkal lagi bahawa segala penyelesaian kepada sesuatu masalah bermula daripada individu itu sendiri. Bagi mengorak langkah menangani kemalangan jalan raya ini,setiap individu di Malaysia haruslah melaksanakan anjakan paradigma dengan mengamalkan cirri pemanduan berhemah semasa di jalan raya.Ciri pemanduan dapat dipraktikkan dengan mengenakan topi keledar bagi penunggang motorsikal serta memandu mengikut had laju yang telah ditetapkan.Dengan mengamalkan ciri pemanduan berhemah ini,sudah tentu individu akan dapat mengelakkan diri daripada terjebak dengan perkara-perkara yang mendorong ke arah kemalangan jalan raya kerana umum mengetahui bahawa malang  tidak berbau.Namun apa yang mengecewakan ialah terdapat sebilangan individu yang memandang enteng terhadap perkara ini dengan langsung tidak mempraktikkan ciri tersebut kerana beranggapan garis panduan tersebut hanyalah untuk mereka yang tidak tahu memandu atau bagi pemandu-pemandu baru.Tetapi disebabkan mentaliti mereka yang beranggapan sedemikianlah,kecenderungan untuk berlakunya kemalangan jalan raya amatlah tinggi.Janganlah sudah terhantuk baru tengadah.Ingatlah nyawa manusia tidak dapat digantikan dengan apa-apa barang mahupun wang ringgit.Selain itu,setiap individu juga perlulah bijak mengawal emosi khususnya semasa memandu.Hal ini demikian kerana tahap kesabaran seseorang pemandu itu pasti akan teruji tatkala dia berada dalam kesesakan jalan raya sebagaimana yang sering berlaku di bandar-bandar utama seperti Johor Bharu dan Kuala Lumpur.Kesannya,mereka bersikap serakah di jalan raya dengan memandu dalam had laju yang tinggi serta melanggar lampu isyarat.Berpeganglah kepada kewarasan akal yang rasional dalam apa-apa jua keadaan,bak kata peribahasa,ikut hati mati,ikut rasa binasa.Oleh itu,jadikanlah pemanduan berhemah sebagai amalan kerana pandu cermat jiwa pasti selamat.

Selain itu,kerajaan perlu sama memainkan peranan penting dalam usaha penyelesaian ini.Perundangan merupakan satu langkah yang penting untuk menyelesaikan masalah salah laku jalan raya. Tanpa perundangan, pemandu-pemandu yang jahat dan “tidak masuk ajar” akan terus mengancam keselamatan jalan raya.Perundangan boleh dikategorikan kepada dua bahagian yang besar iaitu pembentukan undang-undang dan penguatkuasaan undang-undang.Pembentukan undang-undang merupakan asas kepada perundangan. Undang-undang yang dibentuk seharusnya mempunyai kesan psikologi ke atas pengguna jalan raya yang jahat dan praktikal pula kepada pihak polis untuk dilaksanakan. Dengan adanya undang-undang yang membawa hukuman yang menakutkan maka sebahagian besar pengguna jalan raya akan takut terlibat dalam salah laku. Bagi segelintir pengguna jalan raya yang keras kepala dan mengancam keselamatan awam maka di bawah undang-undang mereka boleh dihalang untuk terus demikian dengan mekanisme kepenjaraan.Undang-undang tidak akan sempurna sekiranya ia tidak dilengkapi dengan penguatkuasaan undang-undang. Penguatkuasaan yang baik sememangnya boleh meningkatkan kewibawaan undang-undang dan kesannya terhadap keselamatan awam. Untuk itu pihak berkuasa haruslah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan.Sebagai tambahan,penguatkuasaan undang-undang perlu dilaksanakan dan hukuman berat mesti dikenakan terhadap sesiapa yang berani melanggar peraturan di jalan raya,bak kata peribahasa, "setinggi-tinggi terbangnya bangau, akhirnya pasti jatuh ke tanah". Tamsilnya, cadangan agar pesalah laku trafik haruslah didenda sekurang-kurangnya RM500 atau dipenjarakan selama enam bulan perlu diterima pakai bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dan  agar pengguna jalan raya tidak akan berani memperlekeh amaran kerajaan lagi.Tambahan lagi, kerajaan juga mestilah  memperketat tahap kelulusan ujian yang dijalankan untuk menguji pemandu kenderaan.Kebanyakkan daripada pengguna-pengguna yang terlibat dalam kemalangan jalan raya ialah mereka yang berdarah muda. Lalu,usaha kerajaan mestilah berlandaskan peribahasa di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Lesen-lesen tidak harus diberikan kepada para pemandu dengan mudah agar kesedaran sivik mengenai pentingnya menuruti segala peraturan jalan raya yang ditetapkan benar-benar tersemai dalam sanubari mereka.

Rentetan itu, kerajaan mesti sentiasa membiayai perbelanjaan  untuk mengadakan pelbagai kempen kesedaran..Polis DiRaja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan Raya merupakan antara pihak yang acap kali diberi obligasi dalam melaksanakan kempen kesedaran seperti Kempen Keselamatan Jalan raya. Kempen-kempen ini haruslah diadakan dengan objektif menyedarkan para pengguna jalan raya tentang kepentingan mematuhi peraturan jalan raya. Inisiatif ini mampu membantu meminimumkan kemalangan di jalan raya yang terus berlaku. Namun begitu,jika hanya sebelah pihak sahaja yang bersungguh-sungguh melaksanakan program ini tanpa ada sebarang sokongan daripada rakyat,akibatnya segala usaha yang dilakukan oleh kerajaan dapat diibaratkan bagai mencurahkan air ke daun keladi.Maka,setiap pengguna jalan raya perlu memberikan kerjasama yang sepenuhnya demi merealisasikan hasrat kerajaan dalam Wawasan Keselamatan Jalan Raya Tahun 2010 untuk mencapai kadar kemalangan jalanraya yang minimum.Seterusnya, polis trafik mestilah menjalankan tugas dengan dedikasi. Mereka mesti menjalankan tugas masing-masing dan memberkas golongan yang melanggar undang-undang di jalan raya. Saman mesti sentiasa dikeluarkan untuk memberi amaran kepada si pelanggar peraturan jalan raya. Kelengkapan polis trafik turut mestilah sempurna. Di samping itu, polis trafik yang amanah amat diperlukan. Mereka tidak harus menerima rasuah sebaliknya mesti bersikap adil dan saksama. Sikap berdiri di atas pagar mestilah dipraktikkan oleh anggota polis trafik. Implikasinya, polis-polis trafik juga turut memainkan peranan yang agak penting.

Bertitik tolak daripada itu,pihak swasta juga memainkan peranan yang vital dalam mencegah kemalangan jalan raya daripada terus membarah dalam kalangan masyarakat Malaysia.Pihak swasta seperti syarikat bas haruslah memberikan perkhidmatan bas yang terbaik agar bilangan kemalangan yang semakin meningkat dapat dikurangkan.Antara prakarsa yang dapat dilaksanakan oleh syarikat bas tersebut ialah dengan mengambil pemandu bas yang cermat dan berhemah untuk bekerja.Dengan itu,keselamatan bas serta penumpangnya akan terjamin apabila pemandu bas mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan seperti had laju.Di samping itu,syarikat bas juga perlulah menetapkan bahawa pemandu bas mestilah menyelenggara bas mereka secara berkala.Mereka perlu memastikan agar bas tersebut bebas daripada kerosakan teknikal sebelum memulakan sesuatu perjalanan.Dalam konteks ini,masalah-masalah seperti kerosakan enjin , tayar pancit dan brek yang tidak berfungsi dapat diatasi serta-merta kerana kemalangan dapat disinonimkan dengan peribahasa malang tidak berbau.Bukan itu sahaja,pemandu gantian juga harus ditempatkan semasa pemanduan sebagai inisiatif untuk mengelakkan kealpaan pemandu lain apabila berasa penat dan letih.Hal ini demikian kerana,mengikut kajian kes,kebanyakan kemalangan yang terjadi berpunca daripada kecuaian pemandu itu sendiri.Tegasnya,dengan menempatkan pemandu sementara ,kemalangan jalan raya dapat diatasi dengan lebih efektif.Selain  syarikat bas,syarikat petroleum negara iaitu Petronas dapat dijadikan contoh terbaik kerana berani untuk  mengambil langkah untuk mencegah kemalangan jalan raya kerana hendak seribu daya,tak hendak seribu dalih.Syarikat berkaliber itu mengadakan program Street Smart yang bertujuan memupuk kesedaran rakyat Malaysia agar lebih berhati-hati di jalan raya selain sentiasa mematuhi praturan jalan raya.Program ini telah mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada segenap lapisan masyarakat terutamanya pelajar sekolah.Maka jelaslah bahawa syarikat swasta penting dalam usaha mencegah kemalangan jalan raya.

Bukan itu sahaja,media massa juga memikul obligasi yang berat dalam mencegah kemalangan jalan raya daripada terus berlaku.Pihak media massa sama ada media cetak seperti Berita Harian atau media elektronik seperti Media Prima haruslah menguar-uarkan mengenai isu-isu kemalangan jalan raya agar isu yang diiklankan di kaca televisyen dan di dada akhbar itu menjadi pengajaran kepada orang ramai mengenai bahayanya pemanduan yang tidak berhemah.Di samping itu,media massa juga boleh melaksanakan program pendidikan keselamatan jalan raya di Malaysia secara formal yakni kurikulum di sekolah dan institusi memandu dan secara tidak formal yakni melalui kempen-kempen bagi melahirkan pengguna jalan raya bertaraf lima bintang.Bukan itu sahaja,pihak media massa juga mestilah mengadakan kempen keselamatan jalan raya terutamanya sempena musim-musim perayaan.Hal ini demikian kerana kejadian kemalangan jalan paling kerap berlaku semasa musim-musim seperti ini.Dengan bertemakan konsep ‘’Kemalangan Sifar” dan ‘’Pandu Cermat Jiwa Selamat’’ ,kempen ini sedikit sebanyak menyemai benih kesedaran dan sikap berhati-hati di jalan raya dalam sanubari para pemandu.Seiring dengan itu,kempen yang memberi sedikit pengetahuan kepada pengguna jalan raya harus diperhebatkan dan perlu dilaksanakan dengan lebih agresif dan berterusan agar kemalangan jalan raya dapat dibanteras hingga ke akar umbi.Selain itu,slogan “Jangan biarkan keluarga anda menunggu dalam tangisan” dapat dihayati oleh masyarakat melalui kempen yang dianjurkan oleh media massa.Oleh hal yang demikian ,telah terbuktilah bahawa media massa memberi impak yang besar dalam usaha untuk mengecilkan bilangan kemalangan jalan raya yang saban hari kian meningkat.

Kemalangan jalan raya juga boleh turut dielakkan sekiranya masyarakat turut sama memainkan peranan.Sekiranya berlaku sebarang kerosakan jalan raya di sesebuah kawasan taman perumahan, haruslah terdapat seseorang di dalam komuniti tersebut yang peka terhadap kesulitan tersebut dan berusaha melaporkannya kepada pihak yang berwajib.Sesungguhnya bulat air kerana pembetung,bulat kata kerana muafakat,bersatu teguh,bercerai roboh,maka masyarakat seharusnya bersatu hati bagai aur dengan tebing untuk memastikan tidak berlakunya kemalangan jalan raya.Oleh hal yang demikian,masyarakat haruslah bekerjasama dengan pihak polis sekiranya mereka mendengar, melihat mahupun terlibat dengan kemalangan di jalan raya serta jenayah-jenayah di jalan raya yang boleh mencetuskan kemalangan seperti aktiviti lumba haram atau pemanduan tidak berhemah. Masyarakat juga boleh menyertai kempen-kempen keselamatan jalan raya yang dianjurkan oleh pihak kerajaan,sekali gus menjayakannya.Dengan mengamalkan serta menghayati kempen tersebut , kemalangan jalan raya dapat dielakkan. Berpeganglah dengan kata-kata mantan Perdana Menteri ke-4,Tun Dr. Mahathir Muhammad, “ Bersatu padulah kita membuat kebaikan dan kemajuan,dan janganlah kita bersatu padu membuat kerosakan dan kemusnahan ’’ , justeru setiap ahli dalam masyarakat haruslah saling mengingatkan antara satu sama lain dan haruslah kita bersatu padu menangani isu kemalangan jalan di samping berusaha untuk tidak menglibatkan diri dalam kemalangan jalan raya.

Intihanya,kemalangan jalan raya merupakan polemik semasa yang tiada kesudahan. Jika kita berhasrat untuk menangani kemalangan jalan raya yang semakin hari semakin serius ini,langkah-langah yang proaktif dan konkrit haruslah dilaksanakan kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Kemalangan jalan raya mampu dielakkan sekiranya semua pihak tidak kira individu, masyarakat , pihak kerajaan serta serta pihak bukan kerajaan bersatu hati menggembleng tenaga  dan usaha yang berkesan menangani isu kemalangan jalan raya . Kadar kemalangan yang sedikit mampu menaikkan martabat dan imej negara di pentas dunia agar negara kita dihormati dan dipandang tinggi serta dilabel sebagai negara yang mengamalkan  undang-undang jalan raya yang berkesan . Oleh hal yang demikian , cegah sebelum parah,ingatlah orang yang tersayang,maka pandulah dengan berhati-hati di jalan raya.

                                    Kelicap siulan indah bermadah,
                                                Hiasan berseni pilihan angsana,
                                    Celaka di jalan mengundang padah,
                                                Cara tangani wajib terlaksana.   

3 comments:

Unknown said...

hok awoh padunyaa ayat..

Unknown said...

wow

Unknown said...

panjangnya,terbaik lah

Post a Comment