08:44

Keluarga Impian Saya



Intitusi kekeluargaan yang sihat merupakan asas paling penting dalam melahirkan generasi masa hadapan yang lebih kreatif serta produktif. Keluarga boleh didefinisikan sebagai orang yang mempunyai pertalian darah dengan kita. Tanpa keluarga, kita pasti tidak boleh menjalani kehidupan yang bahagia. Ikatan kekeluargaan yang rapat dapat menjamin masa depan yang gemilang untuk anak-anak selain dapat membentuk peribadi dan rohani yang sempurna.
            Setiap orang pasti mempunyai impian untuk memiliki keluarga yang sempurna. Mengikut pendapat saya, keluarga impian yang diinginkan oleh semua orang sudah pastilah keluarga yang sentiasa menyokong serta memberi dorongan dalam setiap apa yang kita lakukan. Jika seseorang itu mendapat sokongan serta dorongan daripada keluarga mereka, sudah pasti perkara yang ingin dilakukan itu, dilaksanakan dengan penuh semangat. Hasil daripada kerja yang dilakukan dengan penuh semangat sudah pastilah berkualiti dan memuaskan hati pelbagai pihak. Sebagai contoh, sekiranya seorang anak itu ingin menyertai sesuatu pertandingan dan keluarganya memberi sokongan, sudah pastilah anak itu akan lebih yakin dan berkobar-kobar perasaannya untuk menyertai pertandingan itu. Daripada perasaan inilah, terjamin kejayaan akan tercapai. Sudah terang lagi bersuluh, keluarga yang memberi sokongan serta dorongan kepada ahli keluarga mereka, akan melahirkan generasi yang lebih bersemangat serta cenderung untuk menjuarai sesuatu perkara yang mereka lakukan.
             Selain itu, satu lagi aspek penting yang sentiasa diimpikan oleh orang ramai dalam keluarga mereka ialah keupayaan ahli keluarga itu untuk membimbing keluarga ke jalan yang menjanjikan kebahagiaan. Sebagai tunjang dalam keluarga, ibu bapa mempunyai tanggungjawab yang paling besar dalam membimbing anak-anak mereka. Kadangkala, anak-anak akan tersilap langkah dalam hidup mereka dan menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk prihatin tentang anak mereka lalu mencari jalan untuk membimbing anak itu ke jalan yang benar semula. Sebagai contoh, sekiranya seseorang anak itu ingin menyertai pertandingan menari, ibu bapa perlulah mengimbangkan baik buruknya sesuatu perkara itu. Dalam hal ini, pertandingan menari itu mendatangkan lebih banyak keburukan kerana melalaikan serta menjanjikan impian yang tidak berharga kepada anak itu. Maka ibu bapa perlulah membimbing anak ini dengan cara memberi nasihat ataupun member pilihan untuk anak itu memilih minat yang lain. Sudah jelaslah bahawa keluarga impian ialah keluarga yang dapat memberi bimbingan kepada kita untuk tidak tersilap langkah dan kemudian tidak akan  menyesalinya di lain hari.

            Saya juga mengatakan bahawa keluarga yang memahami kita serta menyayangi kita seadanya kita merupakan salah satu lagi nilai yang perlu ada dalam sebuah keluarga impian. Penerimaan keluarga tentang diri kita sangatlah penting kerana penerimaan ini menunjukkan bahawa rasa kasih dan sayang dalam sesebuah keluarga itu wujud. Memang pasti, dalam sesebuah keluarga itu pasti ada ahlinya yang tidak digemari oleh ahli keluarga yang lain. Tetapi sekiranya keluarga ini mampu memahami dan menyayangi ahli keluarga mereka itu, sudah jelas bahawa rasa kasih dan sayang itu cukup kuat sehingga mengatasi kekurangan yang ada pada mereka. Sekiranya keluarga tidak menerima salah seorang ahli mereka itulah punca keretakan dalam rumah tangga. Sebagai contoh, sekiranya seseorang anak itu tidak disukai oleh adik-beradik yang lain, sudah pastilah anak ini akan menyendiri. Mereka yang suka menyendiri ini lebih mudah terpengaruh dengan pengaruh negatif rakan-rakan. Daripada keadaan inilah berlakunya banyak gejala yang tidak sihat sekarang ini semuanya berpunca daripada hubungan kekeluargaan yang pincang. Di sini jelas menunjukkan bahawa keluarga yang menerima segala baik buruknya ahli keluarga mereka serta menyayangi  mereka dengan sepenuh hati ialah keluarga impian semua orang. Walaupun ada yang tidak baik tentang ahli keluarga, tetapi perasaan kasih sayang yang kuat dalam ahli keluarga menjamin kebahagiaan hidup.

            Seterusnya, keluarga yang dapat memberikan kasih sayang yang sama rata antara ahli keluarga merupakan satu lagi ciri keluarga bahagia. Ibu bapa yang menyayangi anak-anak mereka secara sama rata dan tidak pilih kasih dapat menjamin kebahagiaan keluarga. Jika anak-anak merasakan kasih sayang yang sama rata maka perkara seperti anak yang memberontak tidak akan berlaku. Salah satu punca anak memberontak kepada ibu bapa ialah kerana mereka merasakan ketidakadilan yang berlaku apabila ibu bapa lebih menyayangi adik beradik mereka yang lain. Sebagai contoh, ibu bapa lebih menyayangi kakak yang sulung mungkin kerana kakak sulung lebih banyak membawa pulang kejayaan jika dibandingkan dengan adik beradik yang lain. Sepatutnya ibu bapa ini tidak mencurahkan kasih sayang berdasarkan kejayaan anak-anak mereka tetapi menyayangi anak-anak secara sama rata kerana ini dapat menjamin masa depan yang lebih bahagia. Sudah jelaslah bahawa keluarga impian ialah keluarga yang mampu menyayangi ahli keluarga mereka dengan kasih sayang yang adil.

            Akhir sekali, aspek yang semestinya dimiliki oleh keluarga impian ialah ketabahan ahli keluarga menghadapi musibah yang mendatang. Amatlah mustahil jika sesebuah keluarga tidak pernah menghadapi sebarang musibah. Apabila mengahadapi sesuatu musibah, kemampuan keluarga untuk mengatasi musibah itu menunjukkan tahap ketabahan dan pengorbanan yang diberikan. Sebuah keluarga impian perlulah mampu mengatasi musibah dengan tenang. Sebagai contoh, sekiranya terdapat ahli keluarga yang mengalami kecelakaan di jalan raya, ahli keluarga yang lain perlulah tabah dan sabar menghadapi dugaan daripada Tuhan. Setiap perkara yang menimpa diri kita pasti ada sebabnya. Kadangkala, perkara seperti kemalangan inilah yang merapatkan lagi ikatan kekeluargaan. Selain itu, keluarga juga perlulah bijak menyelesaikan konflik yang berlaku dalam rumah tangga. Contohnya, mungkin berlaku pergaduhan antara ahli keluarga yang menggugat ketenteraman institusi kekeluargaan. Kebijaksanaan ahli keluarga untuk menyelesaikan konflik ini amatlah penting supaya dapat mengekalkan kebahagiaan rumah tangga. Walaubagaimanapun, seteruk mana pergaduhan dalam keluarga, air dicincang tidak akan putus. Sudah terang lagi bersuluh bahawa keluarga yang diimpikan semua orang, sudah pastilah mampu mengatasi musibah serta menyelesaikan konflik dengan bijak.

Tuntasnya, keluarga yang sempurna dapat menjamin masa depan diri yang lebih cerah. Keluarga yang diimpikan bukanlah sekadar impian sahaja malah kita perlu berusaha untuk merealisasikan impian tersebut. 

Oleh: Nuraina Sakina Zakri

1 comments:

Unknown said...

I can use for my SPM test

Post a Comment